Stöd inför möte med biståndshandläggare2022-03-03T10:57:03+01:00

Stöd inför möte med biståndshandläggare

Ska du eller någon närstående ansöka om hemtjänst, äldreboende eller annan kommunal äldreomsorg? Det är inte ovanligt att det då uppstår frågor och funderingar inför mötet med biståndshandläggaren. För många kan det kännas tryggt med extra stöd från någon som har koll på hur det går till.

Skandia och Sophiahemmet Rehab Center har tillsammans tagit fram tjänsten Stöd inför möte med biståndshandläggare – en unik möjlighet för dig som har Skandia Omtanke att få hjälp och stöd av en av våra sjuksköterskor med erfarenhet från äldreomsorg och kommunal verksamhet. Till ett förmånligt pris dessutom!

  • Du kan köpa tjänsten till dig själv eller till en närstående
  • Alla samtal sker digitalt via video eller telefon
  • Välj det stöd som passar dig bäst – du har två alternativ

Välj det stöd som passar dig bäst

Vi erbjuder hjälp och stöd i två olika nivåer – så du kan välja det som passar dina behov bäst.

Välj mellan:

Personligt stöd genom hela processen

Du får hjälp av en dedikerad sjuksköterska från början till slut.

Ett informationsmöte för generella frågor

För dig som bara behöver allmän information om hur det funkar.

Lästips!

Vi har samlat våra bästa tips på hur du kan förbereda dig inför, under och efter mötet med biståndshandläggaren.

För dig som vill ha personligt stöd genom hela processen

Du får hjälp av en dedikerad sjuksköterska som är med dig genom hela processen – från förberedelserna inför mötet med biståndshandläggaren till att tolka beslutet och ge råd om vägen vidare. Med stödet från vår sjuksköterska har du de bästa förutsättningarna att förbereda dig och få koll på dina rättigheter. Tre möten är inkluderade i paketet.

Om du köper paketet till en närstående så ska han/hon närvara på mötena och kunna identifiera sig med BankID.

Ditt pris: 3 000 kr

Boka enkelt i 3 steg:

  1. Logga in med BankID och svara på frågorna
  2. Betala enkelt via banköverföring eller Swish
  3. Klart! Vi kontaktar dig inom 48h (vardagar under kontorstid)

Möte 1

Förberedande möte

I det första mötet hjälper vår sjuksköterska dig att förbereda dig inför mötet med biståndshandläggaren på kommunen. Du får värdefull information om bland annat dina rättigheter, vilka krav du kan ställa, vad du kan förvänta dig, hur processen går till och vilket stöd man kan få som närstående. Mötet håller på i 30 min.

I samband med att du köper tjänsten får du svara på frågor som kartlägger hur ditt eller din närståendes behov ser ut, så vår sjuksköterska får en bra bild av vilken hjälp du ska ansöka om.

Möte 2

I mötet med biståndshandläggaren

När det är dags för mötet med kommunens biståndshandläggare så är vår sjuksköterska med och stöttar dig i dialogen om vilken typ av hjälp och stöd du önskar. Det är biståndshandläggaren som leder mötet och hjälper till med din ansökan. Efter mötet tar biståndshandläggaren ställning till dina önskemål och meddelar sitt beslut till dig så fort det går. Mötet tar vanligtvis ca 60 minuter – det kan skilja sig lite från kommun till kommun.

Vår sjuksköterska deltar i mötet via telefon eller video.

Möte 3

Avslutande möte

I det sista mötet med vår sjuksköterska får du hjälp att tolka beslutet och tips på vad du kan göra härnäst. Om du får ett nej på din ansökan eller inte är nöjd med beslutet så ger vi dig tips och råd inför din skriftliga överklagan. Vid ett gynnande beslut så bistår vi med generella råd om hur sammanhållande stöd mellan kommun och region fungerar och vad som kan vara bra att ha i åtanke om det finns olika utförare att välja mellan. Mötet håller på i 30 min.

Informationsmöte för generella frågor

Om du inte behöver hjälp och stöd från en sjuksköterska genom hela processen men ändå har en och annan fråga om hur det funkar så är det här det bästa alternativet för dig. Ett möte är inkluderat.

Ditt pris: 750 kr

Boka enkelt i 3 steg:

  1. Logga in med BankID och svara på frågorna
  2. Betala enkelt via banköverföring eller Swish
  3. Klart! Vi kontaktar dig inom 48h (vardagar under kontorstid)

Möte

Information om möte med biståndshandläggare

I det här informationsmötet får du mer kunskap om vilka insatser och stöd du kan ansöka om hos din kommun. Självklart har du möjlighet att ställa frågor. Du väljer om mötet ska äga rum digitalt via video eller per telefon. Mötet håller på i 30 min.

Exempel på frågor:

  • Vilka svårigheter i vardagen krävs för att kunna ansöka om stöd?
  • Vad innebär svårigheter i vardagen?
  • Vilka rättigheter har jag?
  • Hur går mötet med biståndshandläggaren på kommunen till?
  • Hur funkar en överklagan?
  • Vad har jag för rättigheter enligt Socialtjänstlagen (SoL)?

Vanliga frågor

Hur ombokar jag ett möte?2022-07-01T09:37:50+02:00

Om du behöver omboka ber vi dig att göra det i god tid, dock senast 24 h innan. Kontakta oss på telefonnummer 0771-51 55 10, så hjälper vi dig att hitta en ny tid. En sen avbokning eller uteblivet besök kostar 750 kr.

Kostar det något om jag missar ett möte eller gör en sen avbokning?2022-01-18T11:49:38+01:00

Ja, en sen avbokning eller uteblivet besök kostar 750 kr, oavsett om du köpt det lilla eller stora mötespaketet.

Hur kopplar jag upp mig på videomötet?2022-02-04T11:56:22+01:00

När vi bokat en tid för samtal så får du en bekräftelse via sms med en länk till ditt videomöte. Du loggar in på videomötet med ditt BankID. Välj om du vill ta videomötet via datorn, mobilen eller surfplattan. Se gärna till att du kan prata ostört och att du har en bra digital uppkoppling.

Om du köper tjänsten till en närstående så är det han eller hon som behöver identifiera sig med sitt BankID.

Finns det möjlighet till fysiska möten?2022-01-27T16:07:28+01:00

Nej, alla möten med sjuksköterskan sker digitalt via video eller per telefon.

Kan jag representera en närstående?2022-01-27T16:08:26+01:00

Det beror på vilken tjänst du köper. När det kommer till det enklare informationsmötet behöver din närstående inte delta om han eller hon inte vill.

För det mer omfattande mötespaketet så kan du närvara tillsammans med din närstående, förutsatt att han eller hon gett sitt samtycke till att du närvarar.

Kan sjuksköterskan representera mig i mötet med biståndshandläggaren?2022-01-18T11:46:52+01:00

Nej, det stöd du får syftar till att ge dig eller din närstående kunskap om vilka rättigheter och möjligheter som finns till stöd från kommunen. Sjuksköterskans roll under mötet är att säkerställa att biståndshandläggaren får information som är väsentlig för biståndsbeslutet och att du har fått klarhet i hur processen funkar.

Hur funkar Sophiahemmet Rehab Centers samarbete med Skandia?2022-01-25T10:34:20+01:00

Du som har Skandia Omtanke med både vårdförsäkring och tjänstepension har möjligheten att köpa utvalda och kvalitetsgranskade vardagstjänster till ett förmånligt pris, till en närstående eller till dig själv. För tjänsten Inför möte med biståndshandläggare samarbetar Skandia med hälsoleverantören Sophiahemmet Rehab Center (SRC).

Välj det stöd som passar dig bäst

Vi erbjuder hjälp och stöd i två olika nivåer – så du kan välja det som passar dina behov bäst.

Välj mellan:

Personligt stöd genom hela processen

Du får hjälp av en dedikerad sjuksköterska från början till slut.

Ett informationsmöte för generella frågor

För dig som bara behöver allmän information om hur det funkar.

Till toppen