Stöd inför möte med biståndshandläggare för dig med Om eller Om Extra2022-03-03T10:56:46+01:00

Stöd inför möte med biståndshandläggare

Ska du ansöka om hemtjänst, äldreboende eller annan kommunal äldreomsorg? Det är inte ovanligt att det då uppstår frågor och funderingar inför mötet med biståndshandläggaren. För många kan det kännas tryggt med extra stöd från någon som har koll på hur det går till.

Skandia och Sophiahemmet Rehab Center har tillsammans tagit fram Stöd inför möte med biståndshandläggare – en unik möjlighet för dig som har vårdförsäkring Om eller Om Extra att få hjälp och stöd av en av våra sjuksköterskor med erfarenhet från äldreomsorg och kommunal verksamhet.

  • Ingår i vårdförsäkringarna Om och Om Extra
  • Alla samtal sker digitalt via video eller telefon
  • Du får två samtal med vår sjuksköterska

Så funkar det

Möte 1

Förberedande möte

I det första mötet hjälper vår sjuksköterska dig att förbereda dig inför mötet med biståndshandläggaren på kommunen. Du får värdefull information om bland annat dina rättigheter, vilka krav du kan ställa, vad du kan förvänta dig, hur processen går till och vilket stöd man kan få som närstående. Mötet håller på i 30 min.

I samband med beställningen får du svara på frågor som kartlägger hur ditt behov ser ut, så vår sjuksköterska får en bra bild av vilken hjälp du ska ansöka om.

Möte 2

I mötet med biståndshandläggaren

När det är dags för mötet med kommunens biståndshandläggare så är vår sjuksköterska med och stöttar dig i dialogen om vilken typ av hjälp och stöd du önskar. Det är biståndshandläggaren som leder mötet och hjälper till med din ansökan. Efter mötet tar biståndshandläggaren ställning till dina önskemål och meddelar sitt beslut till dig så fort det går. Mötet tar vanligtvis ca 60 minuter – det kan skilja sig lite från kommun till kommun.

Vår sjuksköterska deltar i mötet via telefon eller video.

Boka enkelt i 3 steg:

  1. Logga in med BankID
  2. Svara på frågorna
  3. Klart! Vi kontaktar dig inom 48h (vardagar under kontorstid)

Lästips

Fullmakter, läkarintyg och rättigheter – det kan kännas rörigt, men bara lugn! Vi delar oss av våra bästa tips på hur du kan förbereda dig inför, under och efter mötet med biståndshandläggaren.

Vanliga frågor

Kan sjuksköterskan representera mig i mötet med biståndshandläggaren?2022-01-27T16:12:16+01:00

Nej, det stöd du får syftar till att ge dig kunskap om vilka rättigheter och möjligheter som finns till stöd från kommunen. Sjuksköterskans roll under mötet är att säkerställa att biståndshandläggaren får information som är väsentlig för biståndsbeslutet och att du har fått klarhet i hur processen funkar.

Hur kopplar jag upp mig på videomötet?2022-02-04T11:55:44+01:00

När vi bokat en tid för samtal så får du en bekräftelse via sms med en länk till ditt videomöte. Du loggar in på videomötet med ditt BankID. Välj om du vill ta videomötet via datorn, mobilen eller surfplattan. Se gärna till att du kan prata ostört och att du har en bra digital uppkoppling.

Kostar det något om jag missar ett möte eller gör en sen avbokning?2022-01-27T16:05:04+01:00

Ja, en sen avbokning eller uteblivet besök kostar 750 kr.

Hur ombokar jag ett möte?2022-07-01T09:37:50+02:00

Om du behöver omboka ber vi dig att göra det i god tid, dock senast 24 h innan. Kontakta oss på telefonnummer 0771-51 55 10, så hjälper vi dig att hitta en ny tid. En sen avbokning eller uteblivet besök kostar 750 kr.

Finns det möjlighet till fysiska möten?2022-01-27T16:07:28+01:00

Nej, alla möten med sjuksköterskan sker digitalt via video eller per telefon.

Till toppen